سفارش تبلیغ
صبا ویژن
عمل کننده به دانش مانند رهرو در راه روشن است . [امام علی علیه السلام]
noghteoj
 
عوارض سرکوب نیاز جنسی

-انسان و حیوان نیازهای فیزیولوژی متعدد دارند مانند نیاز به غذا، نیاز به آب، نیاز به جفت،... 

-انسان نیازهای روانی ـ اجتماعی مختلفی چون نیاز به امنیت، عزت نفس، عشق، محبت کردن، تأیید اجتماعی و خودشکوفایی دارد.

-ارتباط لمسی تماس اجتماعی یکی از ضروریات زندگی اجتماعی است که به عنوان یک نیاز برای رشد و سلامتی روان از کودکی تا بزرگسالی شناخته شده است.[1]

-هر یک از ما چهار بُعد روانی و فیزیولوژیکی و اجتماعی و معنوی داریم. این ابعاد با هم تعامل و تأثیر و تأثر دارند.

-با فرارسیدن سن بلوغ هورمون های جنسی مرد و زن فعال می شوند و صفات ثانویه شکل می گیرند.

-از نظر فیزیولوژی بدن می تواند تا حدودی از نظر جنسی با احتلام به تعادل برسد ولی از آنجا که عوامل بیرونی و درونی شدت شهوت متعدد است باز بدن در صورت عدم ارضای جنسی می تواند نامیزان شود و تحت فشار قرار گیرد.هر موجود زنده بر اساس قانون تعادل حیاتی گرایش دارد بین محیط درونی و محیط بیرون تعادل برقرار کند. [2]

- همین طور که نگرش دینی می تواند هنگام روزه نیاز به گرسنگی را مدیریت کند نگرش دینی نقش مهمی مدیریت شهوت دارد.

- انرژی می تواند از حالتی به حالتی تبدیل شود. انرژی جنسی با کار زیاد و ورزش و فعالیت های ذهنی تا حدود زیادی مصرف می شود.

- تحریکات جنسی دو گونه اند: طبیعی و مصنوعی (غیرارادی و ارادی). این تحریکات سبب ترشح هورمون های جنسی می شود و اگر ارضا نشود سبب درد و فشار روانی و به هم خوردن تعادل زیستی می شود. برخی از پسرانی که در ایام نامزدی به سر می برند و نزدیک همسر خود می روند و نمی توانند به روش مشروع خود را ارضاع کنند به خاطر تحریکات شدید و ترشح هورمون های جنسی ممکن است احساس ناآرامی کنند و حتی تندخو و بد اخلاق شوند.

- افراد مجرد زیادی برای رسیدن به تعادل حیاتی و کاستن فشار جنسی از شیوه های نامشروع مانند خودارضایی و...کمک می گیرند برخی به زنا و یا همجنس گرایی و تجاوز به عنف، چشم چرانی، حیوان خواهی و...روی می آورند. تنها گروهی اندکی در پی ارضای مشروع و مشروط و متعهدانه یعنی ازدواج موقت هستند.

- افراد به دلیل شرایط محیطی و شرایط درونی مانند مزاج، تفاوت های فردی، نگرش، ارزش ها، قدتر خیال پردازی، مسائل ژنتیکی، اختلالات ذهنی، شرایط جغرافیایی، نوع غذاها و... در شدت شهوت و مدیریت آن قدرت یکسانی ندارند.

- اسلام با سرکوبی میل جنسی مخالف است. برای مدیریت نیازی جنسی و کاهش فشار روانی ما را تشویق به روزه، ورزش، کار، مدیریت قوه خیال، تعدیل در غذاهای محرک، عفاف(دیداری، شنیداری و خیالی و..) و ازدواج می کند و ما را از تهییج جنسی گناه آلود و ارضای نامشروع برحذر می دارد. نیز به ما گفته است که اگر به دلیل نداشتن همسر نمی توانیم خویشتن داری جنسی داشته باشیم و به گناه می افتیم ازدواج (دائم یا موقت ) برایمان واجب می شود.

- برخی از حکما بوده اند که تا آخر عمر ازدواج نکرده اند و شهوت خود را با عفاف و خویشتنداری حفظ کرده اند ولی اینان گروه نادری هستند. شهید مطهری می فرمایند این گروه معمولا به دلیل ازدواج نکردن و از جهات زیادی پختگی و جامعیت نگرشی در نظرهایشان نیست.

..................
1-محمدکریم خداپناهی، روان شناشی احساس و ادراک، ص92
آغوش گرفتن فرزند یا همسر با کاهش تولید کورتیزول یا همان هورمون استرس، و افزایش سروتونین، باعث بهبود خلق و خوی شما می‌شود. به علاوه، سیستم عصبی شما را آرام می‌کند، مغز را تسکین داده و وابستگی عاطفی به عزیزان‌تان را بهبود می‌بخشد.وقتی کسی را در آغوش می‌گیرید، اندورفین یا هورمون شادی به همراه اکسی توسین در خون آزاد می‌شود. این هورمون با اتساع عروق خونی به بهبود گردش خون کمک کرده و سطح فشار خون شما را در وضعیت عادی نگه می‌دارد. همه می‌دانیم که فشار خون بالا خطرات زیادی برای بدن دارد.
2-محمدکریم خداپناهی، روان شناشی احساس و ادراک، ص38.

 

منبع


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سیده خدیجه سعادتمند 95/7/26:: 1:37 عصر     |     () نظر